Om afsnittet

Sygdomme vi behandler

I Hjerne- og Rygkirurgisk Sengeafsnit 1 modtager vi dig efter din operation i hjerne eller ryg.

Du bliver indlagt i forbindelse med en planlagt operation. Du kan også blive indlagt akut eller til observation.

En indlæggelse kan vare fra få timer til flere dage. Det afhænger af, hvilken operation du har fået lavet.

Læs mere om operationer i hjerne og ryg med indlæggelse

Faggrupper du møder

I afsnittet kan du møde:

  • Sygeplejersker
  • Social- og sundhedsassistenter
  • Fysio- og ergoterapeuter
  • Læger
  • Lægesekretærer

Du kan også forvente at møde personale, som er under uddannelse.

Du kan blive spurgt, om du vil deltage i forskningsprojekter. Det er altid frivilligt, om du vil være med.

Der er sammenlagt 24 sengepladser i sengeafsnit 1 og 2.

Før du kommer

Læs dit indkaldelsesbrev

Du bliver indkaldt, når du skal opereres eller have behandling, der kræver indlæggelse. Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post.

I dit indkaldelsesbrev kan du læse mere om: 

  • Hvor og hvornår du skal møde op
  • Hvad der skal ske
  • Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde op til din aftalte tid
  • Hvad du evt. skal gøre hjemmefra

Der kan være flere ting, som du skal forberede.

Forberedelser kan f.eks. være at du skal:

  • Faste inden operationen
  • Arrangere hjemtransport selv
  • Købe smertestillende medicin

Læs derfor dit indkaldelsesbrev og alle bilag grundigt.

Husk at medbringe

Det skal du have med:

  • Dit sundhedskort (sygesikringsbevis)
  • Din faste medicin i original indpakning
  • Toiletsager, hvis du skal være her i flere dage
  • Evt. computer, læsestof eller anden underholdning

Vi opfordrer dig til at pakke i en mindre taske og til at lade smykker og værdigenstande blive derhjemme. 

Mens du er indlagt

Modtagelse

Når du kommer til sengeafsnittet, bliver du modtaget af en sygeplejerske. Du bliver spurgt ind til, hvordan du har det, og om du har smerter eller kvalme. Du kan også få lidt at drikke og spise (medmindre du skal faste). Sygeplejersken hjælper dig også med at komme ud af sengen, når du er klar til det.

Sengestue og faciliteter

Du får din egen stue med eget toilet og bad. Der er også et fjernsyn og en lænestol på din stue.

Hvis du ønsker det, har du mulighed for at have en pårørende til at overnatte på stuen. Der er en briks på stuen, som kan slåes ned. Den skal være slået op igen kl. 07.30 af hensyn til de aktiviteter, der skal foregå på stuen. Din pårørende vil få udleveret sengetøj af plejepersonalet, men skal selv redde sin seng og tage sengetøjet af og putte det i vasketøjsposen på badeværelset, når I ikke skal være på stuen længere.

Vi har desuden en fælles opholdsstue, og der er også et køleskab, hvor du kan opbevare medbragt mad.

Mad og drikke

Du får tre daglige måltider, mens du er indlagt.

Personalet serverer måltiderne ved buffeten i opholdsstuen, hvor du selv skal hente maden. Hvis du ikke selv kan hente mad i opholdsstuen, bringer vi det ind til dig:

  • Morgenmad: Kl. 7.45-8.30
  • Frokost: Kl. 11.45-12.30
  • Aftensmad: Kl. 17.45-18.30.

Uden for hovedmåltiderne er det altid muligt at få et mellemmåltid. Spørg meget gerne personalet.

Du kan hele døgnet hente eller få serveret kolde og varme drikke ved opholdsstuen.

Vi har mulighed for at tage hensyn til særlige behov som f.eks. allergier eller ønske om vegetarisk/vegansk kost. Spørg personalet når du kommer, så kan vi hjælpe med at bestille den rette kost.

Din kontakt med os

Der er stuegang i afsnittet hver dag i dagstimerne, men da lægerne også varetager operationer, konsultationer og akutte opgaver, kan tidspunktet variere. I weekenden, og hvis du er indlagt i længere tid, orløb er der kun stuegang ved behov. Dvs. at lægen ikke nødvendigvis kommer forbi dig hver dag.

Stuegang betyder, at en læge og en sygeplejerske kommer og snakker med dig. Du bliver evt. undersøgt, og lægen vurderer, om der er noget, der skal ændres i forhold til din behandling eller om du er klar til at komme hjem. Din pårørende er velkommen til at deltage i stuegang, hvis du ønsker det. Er de forhindret i at møde op på afdelingen, kan de være med på telefon.

Skriv gerne spørgsmål til stuegang ned løbende, så er de nemmere for dig at huske.

Har du et særligt ønske til tidspunkt, emner eller rammer for stuegang, opfordrer vi dig til, at snakke med plejepersonalet. Vi vil efter bedste evne forsøge at imødekomme dette, og håber på din forståelse for de begrænsninger der kan være.

Vi forsøger at tilrettelægge hverdagen, så du møder de samme sygeplejersker og læger, så vidt det er muligt.

Du kan altid komme i kontakt med os, hvis du har brug for hjælp.

Når du skal hjem

Vejledning før udskrivelse

Inden du bliver udskrevet, fortæller vi dig, hvad du skal gøre, når du kommer hjem.

Du får informationer om:

Se også den vejledning, som du har fået sammen med dit indkaldelsesbrev. Du er altid velkommen til at spørge os om din videre plan, hvis du er i tvivl.

Udskrivelse

Du er indlagt, så længe vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling.

Vi laver et udskrivelsesbrev om din indlæggelse hos os, som både du og din egen læge har adgang til på sundhed.dk. Der kan du finde information om den behandling, du har fået. Du kan også se de eventuelle aftaler, vi har lavet med dig.

[Evt link til generel side om udskrivelse efter behandling]

Til pårørende

Besøg

Der er fri besøgstid, men der er ofte individuelle hensyn, som betyder, at vi indimellem bliver nødt til at begrænse besøgstiden og antallet af besøgende.

Du kan som pårørende blive bedt om at forlade stuen, hvis plejen eller behandlingen kræver det. Især kan formiddagene være optaget af undersøgelser, personlig pleje og træning ved vores terapeuter.

Medmindre du som pårørende overnatter på stuen, ser vi gerne at der af hensyn til de øvrige patienter på afdelingen, er nattero fra kl. 22.00.

Børn er meget velkomne, men er du i tvivl om hvordan og hvornår det er passende, vil vi gerne hjælpe med at planlægge besøget. I opholdsstuen kan du/I finde forskellige spil og legetøj som I meget gerne må benytte jer af.

Mad og drikke

Du er velkommen til at tage kolde og varme drikke på afdelingen. Mad kan købes i caféerne. Du må gerne tage din mad med i afdelingen og spise den sammen med din nærmeste.

Det er også muligt at tage mad med hjemmefra og få dette på køl i køleskabet i opholdsstuen.

Vær opmærksom på at caféerne ikke har døgnåbent.

Læs mere om cafeerne

Overnatning

Du er velkommen til at overnatte på stuen. Der er en briks på stuen, som kan slås ned. Briksen skal være slået op igen kl. 7.30 af hensyn til de aktiviteter, der skal foregå på stuen. Du får udleveret sengetøj af personalet. Du skal selv redde din seng, tage sengetøjet af og putte det i vasketøjsposen på badeværelset inden du tager hjem.

Du skal være forberedt på, at vi i løbet af natten kommer og ser til patienten.

Der skal være nattero fra kl. 22.00

Din rolle som pårørende

Du er velkommen til at deltage i samtaler, stuegang og undersøgelser, hvis du og patienten ønsker det.

Du kan som pårørende hjælpe med at:

  • høre, hvad der bliver sagt
  • stille spørgsmål
  • evt. hjælpe patienten med at forberede spørgsmål

Det vil være en stor hjælp for os, hvis I vælger én kontaktperson i jeres familie, der står for at samle og koordinere henvendelser og information omkring jeres nærmeste, og som derefter kan orientere jeres øvrige familiemedlemmer.

Find mere information til pårørende på Sengeafsnit 1

Netværk og støtte

Mens du er på hospitalet, kan du benytte dig af vores forskellige tilbud til patienter og pårørende.

Læs om vores tilbud til patienter og pårørende

Du kan også finde råd og vejledning i forskellige foreninger og netværk:

Mange kommuner har desuden en pårørendevejleder og andre støttemuligheder. Du kan henvende dig i din kommune og få mere information.

Find vej

Adresse og kort

Parkering

Offentligt transport

Rute fra Indgang J

Hjælp til at finde vej på hospitalet

Kontakt

Telefon

78 45 44 60

Telefontid

Telefonen er åben hele døgnet alle ugens dage for akutte henvendelser. Vi opfordrer til, at du så vidt muligt ringer til os i dagtimerne mellem kl. 9.00-14.00.

Når du ringer ind, vil du få oplyst telefonnummer på det plejepersonale, der er tilknyttet din nærmeste. Telefonerne benyttes af alt plejepersonale og går på skift fra vagt til vagt, hvorfor du kun kan benytte telefonnummeret i den pågældende vagt, f.eks. fra kl. 7.00-15.00. Herefter skal du igen ringe via telefonnummer 78 45 44 60.

Mail

Skriv en sikker mail til os (hav dit NemID/MitID klar)