Om Lægevagten

Du skal ringe til Lægevagten på tlf. 70 11 31 31, hvis du har brug for lægehjælp uden for din egen læges åbningstid.

Du kan få brug for lægehjælp ved:

  • pludselig opstået sygdom
  • sygdom, som ikke kan vente til den praktiserende læge åbner
  • pludselig forværring af sygdom

Du skal altid ringe til Lægevagten, før du møder op.

 

Dit besøg

Før du kommer

Du kan kun komme i kontakt med Lægevagten uden for din egen læges åbningstid:

  • Hverdage: Kl. 16.00 - 8.00
  • Weekender og helligdage: Døgnet rundt

Vær altid klar til at oplyse:

  • Navn og CPR-nummer
  • Oplysninger om evt. medicin
  • Hvad der er sket og hvilke smerter du har

Lægen vurderer i løbet af telefonsamtalen, hvad der skal ske. Du bliver vejledt i telefonen og får hjælp til evt. videre behandling. Det afhænger af, hvad der er sket med dig.

Hvis lægen vurderer, at du skal ses i Lægevagten, får du besked om hvor lang ventetid, du skal forvente. Hvis ventetiden er lang, kan du vente derhjemme. Det ændrer ikke din plads i køen.

 

Når du ankommer

Du scanner dit sundhedskort på ankomststanderen, som er placeret i vindfanget ved indgangen til Lægevagten.

Du får et ventenummer og kan på ankomstavlen i venteområdet se, hvornår det er din tur.

Du kan købe slik og drikkevarer i automaterne i venteområdet. Vær opmærksom på, at du kun kan betale med din mobiltelefon. 

 

Ventetid hos Lægevagten

Længere ventetid

Der kan komme akutte patienter, som gør, at du kan opleve længere ventetid hos Lægevagten.

Du skal være opmærksom på, at venteområdet ikke kun er for patienter, som sidder i kø til Lægevagten. Andre patienter skal f.eks. ind på Skadestuen, have taget røntgen eller ind på Traumecentret. Du vil derfor opleve, at nogle patienter kommer ind til behandling før dig, selvom de er ankommet til venteområdet senere end dig.

Du kan vælge at vente derhjemme, hvis ventetiden er lang. Det ændrer ikke den plads, du har i køen. Giv besked i receptionen, hvis du tager hjem og venter.

Brug af mobiltelefon i ventetiden

Du må gerne bruge din mobil, mens vi venter. Vær opmærksom på, at det ikke er tilladt at tage billeder eller filme andre patienter eller personale.

Læs mere om mobil og gratis wifi

Venteområde til børn

Vi har et venteområde til børn, hvor der bl.a. er bøger og spil. I er også velkomne til at tage legetøj med hjemmefra.

I løbet af ventetiden kan det ske, at I møder hospitalsklovne i Skadestuen. Hospitalsklovnene hjælper med at få tiden til at gå og spreder god stemning.

 

Din behandling

Når det er din tur, bliver du hentet i venteområdet af en læge eller sygeplejerske. 

Du bliver undersøgt af en læge, som vurderer, hvilken behandling, du har brug for.

Hvis du har brug for medicin, sørger lægen for, at du får det med hjem.

Opfølgning

Hvis du skal have opfølgende behandling, foregår det hos din egen læge.

Du er altid velkommen til at spørge os om din videre plan, hvis du er i tvivl.

Vi laver et udskrivelsesbrev om dit forløb hos os, som både du og din egen læge har adgang til på sundhed.dk. Der kan du finde information om den behandling, du har fået. Du kan også se de eventuelle aftaler, vi har lavet med dig.

Læs mere om udskrivelse og efterbehandling

 

Til pårørende

Adgang for pårørende

Du må gerne tage med din pårørende til Lægevagten.

I travle perioder er der mange patienter og pårørende i venteområdet på samme tid. Derfor ser vi gerne, at I begrænser antallet af pårørende, som kommer med.

Din rolle som pårørende

Du kan som pårørende hjælpe med at:

  • høre, hvad der bliver sagt under samtalen
  • stille spørgsmål
  • evt. hjælpe patienten med at forberede spørgsmål hjemmefra

 

Find vej

Adresse og kort

Parkering

Offentlig transport

Rute fra Indgang J3

Hjælp til at finde vej på hospitalet

Kontakt

Telefon

70 11 31 31

Telefontid

Egen læge

  • Hverdage: Kl. 8.00-16.00

Lægevagten 

  • Hverdage: Kl. 16.00-8.00
  • Weekender og helligdage: Døgnet rundt

Mail

Skriv en sikker mail til os (hav dit NemID/MitID klar)