I denne vejledning vil du finde gode råd og vejledning til, hvordan du kan træne og dermed bevare muskelstyrke og kondition.

Om lungefibrose


Vær opmærksom på

Du kan opleve følgende, når du træner:

  • Vejrtrækningen bliver hurtigere og mere overfladisk. Kroppen forsøger på denne måde at rette op på et fald i blodets iltindhold.
  • Kroppens muskler bruger mere ilt
  • Der løsnes ofte slim i lungerne.
  • Evt. ømhed i musklerne efter træning - dette er helt normalt og forsvinder efter et par dage

Gode råd til brug under træningen

Træn efter Borg-skalaen


Øvelser

Træning kan f.eks. bestå af:

  • at cykle 2 gange om ugen
  • gå hver dag
  • lave øvelser 3 gange om ugen. Vi anbefaler, at den enkelte øvelse udføres 10 gange.

Den enkelte aktivitet anbefales at vare 10-30 minutter.

Spis et stykke brød, frugt eller lignende og drik væske efter afsluttet træning.

Træning på kondicykel

Gang

Øvelser for benene

Elastikøvelser for armene

Øvelser for kroppen


Mere information

Læs mere på Lungeforeningen

Læs mere om lungefibrose på Sundhed.dk


Kontakt

Fysio- og Ergoterapi 3

Telefon

7845 6730 

Telefontid

Hverdage 08.00 - 12.00

Adresse

Palle Juul-Jensens Boulevard 99
8200 Aarhus N
Indgang F, Plan 2, F206

Se afdelingen på kort

Vis på kort eller find vej med AUH Find vej app, som kan downloades gratis fra App Store.

Praktiske forhold

Se hospitalets hjemmeside om parkering og offentlig transport samt Region Midtjyllands hjemmeside om kørsel til og fra hospitalet.

Brug ikke informationen på denne side til at stille dine egne diagnoser, og følg kun instruktionerne i vejledningen, hvis hospitalet har henvist dig til siden.