Om klinikken

Sygdomme vi behandler

Du kommer i Blodtryksklinikken, hvis du har forhøjet blodtryk, og din egen læge ikke kan behandle det.

Der kan være mange grunde til forhøjet blodtryk. I Blodtryksklinikken har vi derfor læger fra forskellige afdelinger både Hjertesygdomme, Hormon- og Knoglesygdomme og Nyresygdomme.

Vi er en medicinsk afdeling. Det betyder, at vi behandler sygdomme med medicin.

Personale du møder

Når du kommer i klinikken kan du møde forskelligt personale.

Du kan f.eks. møde:

  • Læger
  • Sygeplejersker
  • Sosu-assistenter

Du kan også forvente at møde personale, som er under uddannelse.

Du kan blive spurgt, om du vil deltage i forskningsprojekter. Det er altid frivilligt, om du vil være med.

Information og vejledning

I Nyresygdomme har vi udarbejdet information og vejledning til dig, der har en nyresygdom. Her finder du patientvejledninger om bl.a. undersøgelser, behandlinger, bivirkninger, kost og fysisk aktivitet.

Se oversigt over vores patientvejledninger

Dit besøg

Før du kommer

Indkaldelse

Når du er blevet henvist, indkalder vi dig til en samtale. Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post eller som almindeligt brev, hvis du er fritaget for Digital Post.

I brevet kan du finde information om:

  • Hvor og hvornår du skal møde op
  • Hvad der skal ske under dit besøg
  • Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde op til din aftalte tid
  • Hvad du evt. skal gøre hjemmefra

Det er vigtigt, at du har forberedt dig, og læst den information du har fået i dit indkaldelsesbrev. Husk at læse alle bilag.

Læs mere om henvisning og indkaldelse

Kørsel til og fra klinikken

Kørselskontoret vurderer, om du er berettiget til patienttransport til dine besøg på hospitalet. Du må også gerne blive kørt af pårørende.

Hvis du er berettiget til transport, skal du selv kontakte Kørselskontoret i Region Midt på 70 23 62 48 alle hverdage mellem kl. 08.00-12.00.

Afbud eller ændring af din tid

Hvis du bliver forhindret i at komme til din aftalte tid, skal du give os besked hurtigst muligt. Ønsker du at ændre din tid, skal du informere din sygeplejerske, så du kan få en anden tid.

Ring til afdelingen, hvis du føler dig syg eller sløj.

Når du ankommer

Scan dit sundhedskort på ankomststanderen, når du ankommer til afdelingen på Plan 2 (stueetagen), C220. Ved registrering får du et ventenummer.

Gå derefter til venteområdet på Plan 1. På ankomsttavlen i venteområdet kan du se, hvornår det er din tur.

Du kan opleve ventetid. Vi prøver så vidt muligt at overholde din aftalte tid, men der kan komme akutte patienter, som giver forsinkelser. Du kan henvende dig til personalet i klinikken, hvis du har spørgsmål til din ventetid.

Dit forløb i Blodtryksklinikken

Et forløb i Blodtryksklinikken indeholder typisk:

  • Måling af dit blodtryk
  • Gennemgang af din medicin
  • Samtale med en læge og sygeplejerske

Når du bliver henvist til Blodtryksklinikken, er der som regel tale om et kortvarigt forløb. Derefter bliver du henvist tilbage til din egen praktiserende læge.

Til pårørende

Din rolle som pårørende

Du er velkommen til at deltage i samtaler og undersøgelser, hvis du og patienten ønsker det.

Du kan som pårørende hjælpe med at:

  • høre, hvad der bliver sagt under samtalen
  • stille spørgsmål
  • evt. hjælpe patienten med at forberede spørgsmål hjemmefra

Netværk og støtte

Hospitalstilbud

Mens du er på hospitalet, kan du benytte dig af vores forskellige tilbud til patienter og pårørende.

Læs om vores tilbud til patienter og pårørende

Øvrige tilbud

Du kan også finde råd og vejledning i forskellige foreninger og netværk:

Mange kommuner har desuden flere støttemuligheder og en pårørendevejleder. Du kan henvende dig i din kommune for at få mere information.

Find vej

Adresse og kort

Parkering

Offentlig transport

Rute fra Indgang C

Hjælp til at finde vej på hospitalet

Kontakt Blodtryksklinikken

Telefon

Lægesekretær: 78 45 24 55

Sygeplejerske: 40 46 01 96

Telefontid 

Lægesekretær: Mandag-fredag kl. 07.30-14.30 (ved ændring af tid)

Sygeplejerske: Tirsdag-torsdag kl. 07.30-08.30 og kl. 13.30-14.30 (ved spørgsmål)

Mail

Skriv en sikker mail (hav dit NemID/MitID klar)