Hop til hovedindhold

For at genvinde kontrol over dit knæ, skal du i gang med at træne musklerne i benet og genskabe god bevægelighed i knæet igen.

I denne vejledning finder du information om hvad du skal være opmærksom på i forbindelse med fysisk aktivitet efter din operation samt en guide til genoptræningsøvelser.


Vær opmærksom på

Start med øvelserne dagen efter din operation

Aflast dit knæ hyppigt i løbet af dagen

Brug is på knæet

Hvornår må du genoptage idrætsaktiviteter?


Øvelser

Øvelser til stimulering af kredsløb

Øvelser til aktivering af lårmusklen og strækning af knæet

Øvelse A

Sid på et fast underlag. Pres knæet mod underlaget med hænderne, så knæet strækkes helt ud. Spænd lårmusklen og slip presset fra hænderne og prøv om du kan holde knæet helt strakt med lårmusklen i 3 sek.

Slap dernæst af. Det er forventligt at du mærker ømhed og spænding i knæet, når du presser strækningen.

Øvelsen gentages 10 gange.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Øvelse B

Spænd lårmusklen så knæhasen presses mod underlaget. Hold spændingen i ca. 5 sek. og slap dernæst af

Øvelsen gentages 10 gange.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Øvelse C

Stå med ryggen ca. 5 cm ud fra en væg. Placér en bold eller en pølle lavet af et sammenrullet håndklæde mellem væggen og knæhasen på dit opererede knæ. Stå med vægten ligeligt fordelt. Pres bagsiden af knæet ind imod pøllen eller bolden, så du kan mærke, at knæet strækkes og lårmusklen spændes. Hold spændingen i ca. 3-5 sek. og slap dernæst af.

Øvelsen gentages 10 gange.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Øvelse D

Brug en lille fast pude eller lav en lille pølle af et sammenrullet håndklæde, som du placerer under knæet. Pres bagsiden af knæet mod puden, så du kan se og mærker, at lårmusklen spændes. Når du får godt fat på lårmusklen, kan du strække knæet, så hælen løftes fra underlaget, uden at du mister presset ned imod pøllen. Hold spændingen i ca. 3-5 sek. og slap dernæst af.

Øvelsen gentages 10 gange.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Øvelser til bøjning af knæet

Sid på kanten af en stol med foden i gulvet. Lad foden glide frem og tilbage langs med gulvet, så knæet strækkes og bøjes. Læg en klud eller plasticpose under foden for at mindske modstanden.

Øvelsen kan også laves liggende.

Øvelsen laves ca. 3 gange om dagen. Lav 20 gentagelse hver gang.

Det er forventligt at du mærker et pres i knæet, når du presser din bøjning.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Efter 1-2 ugers tid kan du eventuelt presse bøjningen yderligere med de følgende øvelser:

Øvelse A

Bøj knæet, tag fat omkring underbenet og træk foden videre ind imod dig, så knæet bøjes så meget som muligt.

Øvelsen gentages 10 gange.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Træning med kondicykel

Øvelser du kan begynde på, når du kan strække knæet og spænde lårmusklen


Kontakt

Fysio- og Ergoterapi 6

Telefon

7845 6750

Telefontid

Hverdage 08.00 - 14.00

Adresse

Palle Juul-Jensens Boulevard 165
8200 Aarhus N
Indgang J, Plan 2, J212

Se afdelingen på kort

Vis på kort eller find vej med AUH Find vej app, som kan downloades gratis fra App Store.

Praktiske forhold

Se hospitalets hjemmeside om parkering og offentlig transport samt Region Midtjyllands hjemmeside om kørsel til og fra hospitalet