Om klinikken

Sygdomme vi behandler

Vi undersøger og behandler dig, hvis du har astma, allergi eller andre luftvejslidelser.

Eksempler på sygdomme, vi behandler:

  • pollenallergi
  • nældefeber
  • åndenød

Læs mere om lungesygdomme

Vi er en del af en medicinsk afdeling. Det betyder, at vi behandler sygdomme med medicin. Tilbyder vi dig behandling, kan det være med eller uden indlæggelse.

Vi samarbejder tæt med andre afdelinger på hospitalet om den behandling, du bliver tilbudt. Dele af behandlingen kan derfor foregå i andre afdelinger.

Komplekse allergiske lidelser

Nogle allergiske lidelser er komplekse og kræver specialviden og mange forskellige kompetencer at udrede og behandle.

Eksempler på komplekse lidelser kan være:

  • lægemiddelallergi
  • astma og høfeber i relation til arbejde
  • svær astma med kronisk bihulebetændelse

Vores speciallæger samarbejder derfor tæt med speciallæger fra andre afdelinger på hospitalet – og hvis du har en kompleks sygdom vil vi oftest se dig i fælleskab med en speciallæge fra en anden afdeling.

Afdelinger, vi samarbejder med:

  • Arbejdsmedicin
  • Børn og Unge
  • Hud- og Kønssygdomme
  • Klinisk Farmakologi
  • Led- og Bindevævssygdomme
  • Øre-, Næse og Halskirurgi
  • Øjensygdomme

Personale du møder

Når du kommer i klinikken kan du møde forskellige faggrupper.

Du kan f.eks. møde:

  • Læger
  • Sygeplejersker
  • Sekretærer
  • Bioanalytikere
  • Fysioterapeuter
  • Diætister

Du kan også forvente at møde personale, som er under uddannelse.

Du kan blive spurgt, om du vil deltage i forskningsprojekter. Det er altid frivilligt, om du vil være med.

Patientvejledninger

I vores patientvejledninger kan du læse om vores undersøgelser og behandlinger og forberede dig på, hvad der skal ske

Se oversigt over alle patientvejledninger i Lungesygdomme

Digital forløbsguide (Emento)

Til nogle forløb tilbyder vi en app, som guider dig igennem dig forløb. Appen hedder Emento. Du kan kun bruge den, hvis du er tilknyttet et forløb hos os.

Hent Ementoappen her:

Dit besøg

Sygeplejerske henter patient i venteværelset

Før du kommer

Henvisning

Du skal henvises fra en læge, før du kan blive undersøgt hos os. Du vil oftest være henvist af din egen læge eller fra en læge i en anden hospitalsafdeling.

Det er den henvisende læge, der beslutter om du skal ses i Allergicenter AUH.

Indkaldelsesbrev

Når du er blevet henvist, indkalder vi dig til undersøgelse i Lungesygdomme Klinik. Du modtager indkaldelsesbrevet som Digital Post eller som almindeligt brev, hvis du er fritaget for Digital Post.

I brevet kan du finde information om:

  • Hvor og hvornår du skal møde op
  • Hvad der skal ske til undersøgelsen
  • Hvad du skal gøre, hvis du bliver forhindret i at møde op til din aftalte tid
  • Hvad du evt. skal gøre hjemmefra

Det er vigtigt, at du har forberedt dig, og læst den information du har fået i dit indkaldelsesbrev. Husk at læse alle bilag.

Vær opmærksom på, at du måske har adgang til flere informationer i en digital forløbsguide.

Læs mere om henvisning og indkaldelse

Meld afbud hvis du ikke kan komme

Kontakt os, hvis du er forhindret i at møde op til din aftale.

Vær opmærksom på, at vi har lange ventetider. Du kan ikke forvente en ny tid tæt på din oprindelige tid.

  • Afbud op til en uge før: Ring til os 
  • Afbud til aftaler længere ude i tid: Skriv en sikker mail til os.

Allergicenter AUH

Telefon

78 46 20 86

Telefontid

Sekretær: Mandag til fredag kl. 08.00-12.00

Sygeplejerske: Mandag-fredag kl. 13.00-14.00

Mail

Sikker mail (Kræver MitID)

Spørgsmål til din aftale eller behandling?

Vi opfordrer dig til at ringe i telefontiden for at komme i kontakt med os. Du kan også skrive en sikker mail til os.

Når du ankommer

Scan dit sundhedskort på ankomststanderen, når du ankommer. Ankomststanderen er placeret ved indgangen til klinikken.

Der er mulighed for at tage et glas vand, mens du venter.

Du kan opleve ventetid. Vi prøver så vidt muligt at overholde din aftalte tid, men der kan komme akutte patienter, som giver forsinkelser. Du kan henvende dig til personalet i klinikken, hvis du har spørgsmål til din ventetid.

Dit forløb

Undersøgelse i Allergicenter AUH

Ved dit første besøg undersøger vi dig og lægger en plan for din behandling.

Vi måler vi din lungefunktion og tester dig for astma/allergi.

Læs mere om undersøgelser af lungesygdomme

Under dit besøg i Allergicenter AUH møder du speciallæger fra flere afdelinger, som i fællesskab med dig lægger en grundig og kvalificeret udrednings- og behandlingsplan.

Undersøgelser i andre afdelinger

Der skal ofte flere undersøgelser til, for at vi kan stille den rigtige diagnose.

Derfor vil du opleve, at vi sender dig til en anden afdeling for at få lavet flere undersøgelser før, under eller efter dit besøg hos os.

Du skal f.eks. have taget blodprøver, men undersøgelser i andre afdelinger kan også være:

  • EKG
  • CT-skanning af bihule og lunger
  • Kikkertundersøgelse
  • Samtale med øjenlæge eller ørelæge 

Læs mere om blodprøver

Behandling

Du vil typisk få tilbudt behandling med medicin og evt. vaccination.

Du vil blive inddraget i de beslutninger, der skal træffes i forbindelse med dit forløb, og behandlingen går først i gang, når du har sagt ja til den plan, der er lagt.

Når dit forløb hos os slutter

Du er tilknyttet Allergicenter AUH så længe, vi vurderer, at det er nødvendigt i forhold til din behandling.

Ofte vil forløbet i Allergicenter afsluttes efter et besøg, enkelte gange vil der dog være behov for kontrolbesøg. Afhængig af den udrednings- og behandlingsplan der bliver lagt i Allergicenter AUH vil dit forløb herefter fortsætte  hos din egen læge eller i en af de afdelinger, vi samarbejder med.

Vi aftaler den opfølgende behandling med dig, inden du bliver afsluttet. Du er altid velkommen til at spørge os om din videre plan, hvis du er i tvivl.

Vi laver et udskrivelsesbrev om dit forløb hos os, som både du og din egen læge har adgang til på sundhed.dk. Der kan du finde information om den behandling, du har fået. Du kan også se de eventuelle aftaler, vi har lavet med dig.

Du er altid velkommen til at spørge os om din videre plan, hvis du er i tvivl.

Læs mere om udskrivelse og videre behandling

Recepter og medicin

Receptfornyelse

Recepter kan du forny ved at sende en medicinbestilling til os med appen Mine aftaler eller på booking.rm.dk. Det kræver, at du har en bookingkode.

Det gælder både medicin med og uden betaling. Husk at anføre det i din bestilling, hvis du bestiller recepter på gratis medicin.

Forvent op til 5 hverdages ekspeditionstid fra du skriver til os, før recepten er effektueret.

Vær opmærksom på, at du kun kan bestille medicin specifikt til behandling af den lungesygdom, som bliver fulgt hos os. Recepter på anden medicin skal fornyes via egen læge.

Har du ikke MitID, kan du forny din recept ved at ringe til den klinik som du er tilknyttet.

Læs vejledning om medicinbestilling (receptfornyelse)

Bestil receptfornyelse nu

Bookingkode

Brug denne bookingkode for at bestille recepter ved Allergicenter AUH:

  • AUH-LS-R2 

 

Udlevering af medicin

Medicin med betaling

Medicin med betaling afhenter og betaler du på et almindeligt apotek.

Medicin uden betaling (vederlagsfri)

Hvis du får medicin uden betaling, skal du igennem 3 trin for at få din medicin udleveret:

  1. Bestil receptfornyelse hos os, med mindre du allerede har en gyldig recept (kræver bookingkode)
  2. Bestil udlevering af medicin til boks ved Regionsapoteket Midtjylland (kræver ikke bookingkode)
  3. Hent medicinen, når du får besked om at den er klar til afhentning.

Bestil altid recepter og udlevering af medicin i så god tid som muligt, før du skal bruge din medicin, men vælg tidligst en udleveringdato 5 hverdage efter en receptfornyelse.

Du skal hente medicinen senest 4 dage efter det udleveringstidspunkt, du har valgt.

Har du ikke MitID, kan du forny din recept ved at ringe til den klinik, du er tilknyttet.

Det er også muligt at bestille medicin til hjemmelevering ved Regionsapoteket Midtjylland.

Læs om bestilling af medicin uden betaling ved apoteket:

Medicin til udlevering af medicin i udleveringsboks

Medicin leveret til adresse

Til pårørende

Din rolle som pårørende

Du er velkommen til at deltage i samtaler, hvis du og patienten ønsker det, og vi opfordrer dig til at være med. 

Din deltagelse er især vigtig ved første besøg, når der er svar på undersøgelsen, og til de første besøg i den afdeling, der skal behandle patienten.

Du kan som pårørende hjælpe med at:

  • høre, hvad der bliver sagt under samtalen
  • stille spørgsmål
  • evt. hjælpe patienten med at forberede spørgsmål hjemmefra

 

Netværk og støtte

Mens du er på hospitalet, kan du benytte dig af vores forskellige tilbud til patienter og pårørende.

Læs om vores tilbud til patienter og pårørende

Du kan også finde råd og vejledning i forskellige foreninger og netværk:

Mange kommuner har desuden en pårørendevejleder og andre støttemuligheder. Du kan henvende dig i din kommune og få mere information.

Find vej

Adresse og kort

Adresse 

Allergicenter AUH

Aarhus Universitetshospital

Palle Juul-Jensens Boulevard 91

Indgang G3, Plan 2, G203

8200 Aarhus N

Kort

Allergicenter AUH ligger ved Indgang G3

Oversigtskort over klinikkens placering

Kontakt

Allergicenter AUH

Telefon

78 46 20 86

Telefontid

Sekretær: Mandag til fredag kl. 08.00-12.00

Sygeplejerske: Mandag-fredag kl. 13.00-14.00

Mail

Sikker mail (Kræver MitID)