Hvis du har vedvarende smerter, vil dine muskler stort set altid være spændte.

Afspænding og mindfulness er øvelser, som hjælper dine muskler med at slappe af. Du vil måske opleve en behagelig tilstand i kroppen og få en naturlig afslappethed.

Sådan virker afspænding

Sådan laver du afspænding med smerter

Sådan får du mest ud af øvelserne

Sådan forbereder du dig på at lave øvelserne

Øvelser

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

En kort og enkel øvelse, som du kan starte med, hvis du ikke har øvelse med afspænding og mindfulness. Hvis du har problemer med at falde i søvn, kan den med fordel laves liggende i sengen, før du lægger dig til at sove.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Øvelsen er en begynderøvelse. Hvis du ofte oplever, at tankerne kører stækt, kan denne øvelse være en måde at lægge afstand til tankerne på og derved få ro indeni.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Denne øvelse fokuserer på tanker. Den kan hjælpe med at lægge afstand til tankerne, så du kan lære dine tankemønstre at kende.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Denne øvelse fokuserer på smerterne, hvilket af nogle kan opleves som provokerende. Det er derfor vigtigt at mærke efter, hvilken indvirkning øvelsen har på dig, og om det føles godt, eller om du oplever at smerterne forværres.

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Denne øvelse fokuserer på smerterne med det formål at give lindring. Det er vigtigt kun at lave øvelsen, hvis du oplever at den hjælper dig.