Behandling af din åndenød er afhængig af din sygdom.

Du kan selv arbejde med din vejrtrækning og blive bevidst om, hvordan du ved dybe, rolige vejrtrækningsøvelser kan tage kontrol over din åndenød.

Der vil være sammenhæng mellem, hvordan du reagerer i forbindelse med åndenød, og hvordan du mestrer din vejrtrækning f.eks. ved at tage det roligt, undgå panik og trække vejret dybt ned i maven.

Der vil sjældent være behov for indlæggelse med mindre dyspnøen er forårsaget af en alvorlig sygdom, der måtte kræve det.

Vejledning til åndedrætsøvelse:

 

  • Sid behageligt med rank overkrop og god støtte i lænden
  • Forsøg at slappe af i skuldre, brystkasse og nakke
  • Læg din hånd på mellemgulvet, som ligger lige nedenfor ribbenene
  • Tag en dybindånding gennem næsen og ånd langsomt ud gennem munden
  • Gentag øvelsen 5 - 10 gange
  • Når du trækker vejret med mellemgulvet, vil du mærke, at maven hæver sig under indåndingen og sænker sig under udåndingen
  • Er det svært at trække vejret ind gennem næsen, kan du ånde ind gennem munden. Fordelen ved at trække vejret gennem næsen er, at det fugter luften og virker som et filter for støv og andet, før luften når dine lunger

Yderligere information